No.2 (4)

”Boleh, boleh, boleh, lagi, lagi ooooop!” Cikgu Azman yang tanpa diminta bantuannya berlagak seperti budak penjaga parking tersengih-sengih menguit-nguit tangan cuba membantu.

”Cikgu Su memang hebat, sebab tu setiap hari potong kereta saya masa datang ke sekolah. Betul seperti kata orang, perempuan ni kalau lembab, lembab sangat bawa kereta. Tapi kalau cekap, macam pelesit, bedesup!” puji cikgu Azman.

”Ye lah tu...”
Malas Suraya nak melayan lagi...

Suraya membeluk masuk ke stesen minyak. Bergegas dia ke belakang untuk melepaskan
fitrah semula jadi manusia, membuang sebahagian lebihan cecair di dalam badan. Lenguh-lenguh seluruh badang mula terasa. Kakinya mula terasa kebas. Dia menggeliat kecil meregang urat-urat badan yang kendur. Suraya melihat jam ditangannya. Pukul 2.30 petang sekarang.

”Jarak ke destinasi yang dituju masih 130 km lagi. Kalau aku pandu purata 80 km sejam bermakna paling cepat aku akan sampai pukul dalam sejam setengah lagi. Makan, sembahyang jamak dan rehat sekejap, pukul 3.15 petang boleh bertolak. Maknanya pukul 4.45 petang boleh sampai, kalau lewat sikit pun masih ada waktu sebelum malam” congak Suraya sendirian. Suraya cuba untuk mengelakkan sampai ke rumah sewanya sebelum malam. Maklum sajalah dia baru pertama kali sampai di sini. Namun begitu rumah sewanya telah diuruskan oleh kerani sekolah barunya yang dihubungi melalui telefon selepas dia mendapat surat pertukaran ke sekolah baru ini dua minggu lepas.

Suraya memesan ’tea O’ kegemarannya bersama nasi ayam. Bila letih selepas melalui perjalanan yang memenatkan, selera makannya hilang. Selepas puas berfikir akhirnya makan nasi ayam sudahnya. Bukanlah kerana seleranya hilang sangat, tapi Suraya adalah jenis yang kurang makan. Dia kerap makan, tapi sikit-sikit. Pesan arwah neneknya supaya kurang makan nasi dan kurangkan manis selalu diamalkan. Paling dia ingat pesan arwah nenek kesayangannya ialah jangan terus minum air bila lepas makan. Kadang-kadang sampai dua jam lepas makan barulah dia minum. Sebab itulah Suraya bukan sahaja cantik tetapi nampak cantik. Kawan-kawan sekolahnya sering bertanya kehairanan, bagaimana dia boleh menahan diri daripada dahaga apabila makan.

”Kunyah dulu sampai lumat, barulah telan. Lagipun kuah yang kita makan bersama nasi memang dah bertindak sebagai cecair yang mengurangkan dahaga. Yang penting sekali jangan gelojoh masa makan. Di samping dapat jaga badan, kita juga nampak sopan bila makan” macam pakar pemakanan pula Suraya menjelaskan panjang lebar kepada Suzana semasa mereka makan dikantin sekolah suatu masa dulu.

Sedang Suraya menikmati nasi ayam, terasa dia seperti sedang diperhatikan. Kata orang tua-tua kuasa mata sangat kuat. Kalau kita memandang seseorang dengan pandangan yang agak lama, orang yang kita pandang itu akan terasa dipandang dan akan memberikan tindak balas. Sebab itu kalau kita nak seseorang itu memandang ke arah kita, pandang dan renungkanlah seseorang itu dalam tempoh yang agak lama. Insyaallah orang itu akan pandang kepada kita walaupun dia tidak melihat ke arah kita semasa kita memandangnya. Itu antara petua dan pesanan neneknya dulu.

Tak salah lagi tekaan Suraya, berselang tiga meja dihadapannya seorang lelaki sedang memerhatinya. Seorang lelaki lewat 40an, dengan topi keledar fullface di atas meja, sarung tangan kulit dan berseluar jeans.

“Mat rempit tua yang gatal” bisik hati Suraya meluat. Lelaki itu tersenyum. Malas Suraya nak melayan. Lelaki memang macam tu. Pantang melihat perempuan sendirian. Mulalah nak mencuba, mulalah nak menuba. Begitulah lelaki, dah berumur tu buatlah cara tua. Jagalah anak isteri kat rumah. Inilah bahayanya lelaki yang berumur 40an, masih terasa muda. Masih nak bergaya, nak berlagak macam belia.

”Tapi..., hensem jugak orang tua ni” bisik naluri semulajadi kewanitaan Suraya.
”Ni, bukan abang rempit kokak ni. Mesti orang tua rempit berkerjaya” puji Suraya secara diam.

Suraya kembali sedar daripada khayalannya. Lelaki dihadapannya masih lagi memandangnya sekali sekala. Suraya menghabisan tegukan terakhir ’teh O’nya dan beredar untuk ke surau di sebelah gerai makan. Suraya terus mengambil wuduk dan terus solat jamak. Selepas solat Suraya terus bergegas untuk meneruskan perjalanan.

bersambung....

1 comments:

SMK Jengka Pusat said...

mohon tuan lihat
http://smkjpusat.blogspot.com/2009/01/video.html

sebagai kenangan ( smkjp siri 1 )

Post a Comment