No.2 (3)

”Sampai bila agaknya kesedaran pemanduan berhemah di kalangan pemandu-pemandu di Malaysia ini akan berubah?”
”Kalau tanya pendapat orang ramai, tentu mereka akan kata cikguuu jugak yang salah” kerana tidak berjaya menerapkan nilai-nilai murni dalam semua aspek kehidupan. Memang betul pun cikgu yang salah, tapi bukan cikgu kat sekolah. Cikgu sekolah memandu yang salah. Sepatutnya sikap, cara dan tabiat ini perlu disemai semasa bakal pemandu ini berada di alam persekolahan pemanduan..

Batu penanda jarak yang telah usang ditepi jalan menunjukkan 162 km lagi untuk dia sampai ke destinasi yang ditujunya. 162 km lagi?. Jauh lagi perjalanan yang perlu ditempuhnya. Sejauh perjalanan hidupnya yang mungkin masih belum tentu penghujungnya. Kiri dan kanan jalan dipenuhi dengan pokok-pokok kelapa sawit yang menghijau. Sebaya dan sama saiz antara pokok-pokok kelapa sawit yang ditanam. Daun-daunnya hijau pekat berkilat dipanahi cahaya matahari. Sejauh mata memandang sejauh itu pula kehijauan dedaunan menyejukkan alam.

”Subur dan segar sekali pokok pokok kelapa sawit ini” Bisik hati Suraya.
”Tentu pihak-pihak yang bertanggungjawab telah menjalankan tugasnya dengan baik” Suraya mengagak dan membuat andaian sendiri.

”Inilah antara hasil kebijaksanaan pemimpin terdahulu, yang telah memerah fikiran melahirkan gagasan rancangan Dasar Ekonomi Baru untuk membasmi kemiskinan orang-orang Melayu diluar bandar. Hutan belantara yang dulunya menjadi tempat kediaman segala macam makhluk, binatang buas, binatang jinak, makhluk halus dan makhluk kasar kini telah menjadi penyumbang rezeki yang lumayan kepada penduduk’. Fikir Suraya sendirian.

R&R, 5 km di hadapan, papan tanda besar terpampang di tepi jalan raya. Suraya berasa sangat lega. Perutnya yang telah lama membengkak kerana terlalu lama menahan kencing. Lagi pun meter penunjuk petrolnya telah menunjukkan tanda separuh kosong perlu diisi penuh semula. Takut nanti tiada stesen minyak selepas ini, kes naya jadinya. Dia bukan biasa dengan jalan ini, perlu sekali dia berwaspada. Malah, semalam keretanya telah diservis untuk memastikan perjalanannya tidak terganggu. Suraya bukan jenis pemandu kereta yang hanya tahu naik kereta. Kalaupun tidak dapat dikatakan mahir selok belok penjagaan kereta, sedikit sebanyak dia tahu juga bila kereta perlu diservis. Dia tahu bila masa perlu ditambah air baterinya. Dia juga sedar masa untuk menukar tayar, walau pun dia mungkin tidak mampu menukar tayar keretanya yang pancit sendirian. Dia juga tahu mana letaknya minyak brek dan di mana pula duduknya minyak power stering. Dia juga buka jenis lady driver seperti anggapan orang lelaki terhadap pemandu-pemandu wanita.

”Lesen test bang, bukan lesen beli, KL lagi” sindir Suraya kepada Cikgu Azman semasa dia revest keretanya dalam kelompok kereta yang banyak semasa mesyuarat agung PIBG sekolahnya beberapa tahun lepas.

bersambung

0 comments:

Post a Comment