No.2 (2)

”Mengapa diubah rentak asal lagu ini. Tak best le rentak baru. Mengapa semua lagu mesti diurbankan” bantah hati kecil Suraya. Sifat semulajadinya yang terus saja mengatakan tidak bila tidak suka dan menyatakan ya bila suka ini memang diwarisi sejak kecil lagi.

“Orang yang asertif akan menyuarakan rasa hatinya tanpa berselindung. Contohnya kalau sedang beratur di kaunter pembayaran dan terdapat orang yang tidak mematuhi peraturan dengan memotong barisan, orang yang bersifat arsetif akan menegur perbuatan tersebut. Orang arsetif tidak suka berkias-kias. Dia akan menegur terus tanpa berselindung” Dr Hajjah Fatimah menyampaikan salah satu topik dalam kuliahnya semasa Suraya mengikuti pengajian peringkat sarjana beberapa tahun dahulu. Itu pertama kali dia sedar bahawa dia memiliki sifat-sifat arsertif. Yang dia tahu dia suka berterus terang. Baik dikata baik, yang buruk dikatakan buruk. Dia memang benci pada orang suka cakap di belakang. Mungkin itulah sebabnya dia menerima nasib sebegini. Tidak ramai di kalangan kita bersedia untuk ditegur. Tambahan pula kalau yang menegur itu orang bawahan.

”Di mana sekarang ini Amir Hakimi sedang berada?” tiba-tiba terlintas kenangan lamanya bersama Amir Hakimi. Pemuda yang pernah menjadi pujaan hatinya. Pemuda yang pertama dan terakhir yang pernah mendapat tempat dihatinya. Satu-satu pemuda yang telah memenangi cintanya! Satu-satunya pemuda yang telah berjaya mencuri hatinya. Dan sehingga kini hatinya yang dicuri Amir Hakimi belum dikembalikan. Sebab itu dia seperti tiada hati lagi untuk menerima lelaki lain selepas Amir Hakimi. Tiada orang lain sebelum Amir Hakimi yang berjaya bermukim di hatinya. Tiada jua pemuda lain selepas Amir Hakimi berjaya memujuk cintanya yang luka. Pun mungkin tiada lagi selepas ini dan selamanya untuk sesiapa bernama lelaki yang dapat memujuk hatinya yang telah keras. Luka di hati tidak berdarah lagi. Darah luka lama telah membeku. Tentu sakitnya lebih mendalam. Ibarat darah beku di dalam otak yang semestinya membawa ajal......

”Aku tidak perlukan lelaki lagi dalam hidupku ini.” keras dan kejam tekad hatinya.
”Aku ada apa yang aku patut ada. Aku ada kerjaya, aku ada rumah, aku ada kereta, aku ada wang” fikiran kerasnya terus memupuk rasa ego dirinya.
”Aku Cuma tak ada lelaki, tak ada suami!, tapi untuk apa semua itu?. Aku masih boleh hidup. Aku boleh menyara hidupku sendiri.”
Sebuah kereta yang yang datang dari arah hadapan memotong laju sebuah lori kecil dalam jarak yang hampir dengan keretanya, mengejutkan Suraya daripada lamunan.

” Memang hebat pemandu di Malaysia ini. Tak takut mati langsung”
rungut hati kecil Suraya.

”Patutlah banyak nyawa terkorban di jalan raya. Memandu membabi buta tanpa menghiraukan pengguna jalanraya yang lain.” Marah betul Suraya kepada pemandu ala samseng begini.

bersambung...

0 comments:

Post a Comment