Kawan Lama

Harini, 11.5.2010, setelah sekian lama tiada kesempatan waktu, setelah berlalu masa-masa sibuk dan masa kalut, dapat jua aku sedikit masa untuk mencelah masuk ke blog ini untuk update. Seronok rasanya hari ini, bukan sahaja aku berpeluang untuk update blog ini tetapi juga kerana aku dapat menghubungi semula kawan lama yang banyak memberikan inspirasi, semangat dan motivasi kepada saya semasa saya mula-mula terlibat dalam bidang pendidikan.

Cikgu Ajni, setelah 13 tahun berpisah kerana beliau telah bertukar tempat kerja, hari ini dapat nombor talipon beliau melalui isterinya yang menjadi kawan kepada kawan saya dalam facebook. Cikgu Ajni bukan sahaja seorang guru yang baik, beliau juga seorang yang lain yang baik juga dalam bidang sukan, olahraga dan permainan. Banyak jasanya telah ditinggalkan di sekolah SMK Jengka 21. Pada masa dia menjadi Setiausaha Sukanlah kita cemerlang dalam bidang sukan bukan sahaja di daerah maran, malah beberapa nama besar juga berjaya dicipta di peringkat negeri Pahang. Masa ini lah kita telah berjaya mewujudkan skim kecemerlangan sukan olahraga dimana insentif kewangan diberikan kepada pemenang pingat di kejohanan MSSD dan MSSP. Dengan kerjasama PIBG, insentif ini berjaya memotivasikan pelajar. Saya selaku SU PIBG dan Cikgu Ajni selaku Su Sukan. Senonok dan penuh keseronokan bekerja.

Saya jugalah yang dicadangkan nama untuk menggantikan beliau sebagai cikgu disiplin sekolah, walupun puas saya menolaknya. Beliau memujuk saya untuk menerima tugas guru disiplin dengan janji beliau akan membantu saya sepenuhnya. Apa yang berlaku etlah berlaku dan Cikgu Ajni memang mengotakan janjinya membantu saya menguruskan disiplin sekolah. Banyak tindakan disiplin telah kita buat bersama. Banyak kes yang kita kendali bersama dan banyak juga masalah pelajar yang kita sama-sama lksanakan.

Saya banyak memerah otak tua ini untuk mengingatkan kes-kes istimewa untuk dicatatkan dlam ruangan ini. Dengan terjalin semula persahabatan ini aku rasa banyak lagi kes-kes pelajar yang dapat dikongsi bersama.

Insyaallah....

0 comments:

Post a Comment